Salina Slanic

Am vizitat Salina Slanic de 3 ori, prima data in 1998, la scurt timp dupa ce a fost inchisa 4 ani (aveam 9 ani si voiam sa vad chestii neobisnuite), apoi in 2005, apoi din nou in 2008, si am ramas cam dezamagit.

Ultima data am vizitat in scop mai tehnic, inarmat cu camera foto si o lanterna de 30 cm, pentru a studia “constructia” inclusiv camerele neiluminate, fara a fi interesat de muzeu si ce mai e inauntru. Am desenat planul salinei si o reprezentare 3D pe care vi le prezint pe site-ul meu.

Rog cei care au fost sau vor vizita in curand salina, sa lase commenturi, sa faca eventuale corectari si sa clarifice cateva mistere. Daca sunteti  angajat al salinei, v-as ruga sa ma contactati pentru a impartasi informatii.

Salina Slanic, desen 3D in AutoCAD Salina Slanic, planul etajului minei Unirea Salina Slanic, planul minei Unirea in 3D

Aventura la Slanic in 2008

Avand internet, am cautat pretul si orarul de vizitare, ATAT, ca sa nu-mi pierd interesul de vizitare. Pe internet cat si pe banerele din oras scria ca se viziteaza pana la 17:00, dar surpriza, la intarea in salina scria ca programul e pana la 15:00. Eu am ajuns la 14:00 si am crezut ca la 15:00 e ultima coborare si e permis sa mai stam 2 ore pana la ora inchiderii. Nu am stat la coada (era si in cursul saptamanii).

Am dat un tur pilonului central, studiind salina, iar cand sa dau al doilea tur sa fac si poze (cu frica de a fi amendat – la intrare scrie de o taxa de fotografie, cine nu o plateste la intrare, va plati de 10 ori la iesire), a venit un domn de-al lor si a zis sa ne strangem la lift ca in 30 minute se inchide (domnul a zis si ca putem face poze, ca nu ne zice nimeni nimic, de fapt toata lumea facea). Am dat si al doilea tur si am facut cateva poze dar fiind facute in graba, mi-e rusine sa le postez aici. Si asa n-aveam trepied.

Dupa aia am mai stat 2 ore prin Slanic pentru a face harta si numara apartamentele si am facut niste poze in oras.

Dupa ce m-am intors acasa, am umblat mai mult pe internet si am studiat parerile altora. Observ ca majoritatea care au fost doar la Slanic, lauda salina si critica orasul, pe cand cei care au fost si la alte saline gen Praid sau Targu Ocna, critica absolut totul. Cel mai criticat e programul de vizitare prea scurt, plus site-urile care induc in eroare. Norocul meu ca sunt din Ploiesti, am ajuns la 14:00 si am putut sta 1 ora in subteran, dar altii au venit de la sute de km si au ajuns dupa ora inchiderii si s-au ales cu o mare DEZAMAGIRE.

Parerea mea:
Orasul e o mizerie, ar totusi mai putin plictisitor ca salina.
Daca in 1998 salina era cam goala, in 2005 am gasit terenuri de sport, bar, leagane, etc. in 2008 unele din acestea nu mai erau, nu prea ai ce face in salina. Eu nu voi mai vizita Salina Slanic nici daca ar fi intrarea gratis!
Conform salrom.ro, mina a avut 166.000 vizitatori in 2011… numai atat? RUSINE!!
Idiotii care administreaza salina nu au chef deloc de investitii! Habar n-au cat potential turistic are…

Detalii tehnice

Ocna din Vale
Exploatare 1819-1865
Arhitectura: clopot cu adancimea de 87-90 metri conform Salrom sau 145 metri conform sectiunii

Ocna din Deal
Exploatare: 1838-1865
Arhitectura: clopot cu adancimea de 96 metri conform Salrom

Mina Carol
Exploatare: 1881-1935
Arhitectura: 3 camere cu profil ogival
Inaltime: in jur de 80-90 metri (estimare dupa schema)
Latime: in jur de 50 metri (estimare dupa schema)

Mina Mihai
Exploatare: 1912-1943
Deschisa publicului din anii 1980, doar in perioada concursurilor de aeromodelism.
Arhitectura: 6 camere cu profil trapezoidal
Inaltime 60 sau 66 metri
Latime 37 metri la baza, 12 metri la tavan

Mina Unirea
Exploatare: 1943-1970 (constructia inceputa in 1938)
Deschisa publicului din 1972
Arhitectura: 14 camere cu profil trapezoidal
Inaltime: 54 metri, tavanul fiind 40 metri sub podeaua minei Mihai
Latime: 32 metri la baza, 10 metri la tavan
Suprafata: 78.000 sau 80.000 metri patrati
Adancime: 208 metri
Nota: jumatea estica a salinei e cu 2.2 metri mai jos decat capatul de jos al liftului. Nu stiu unde e masurat 208 metri.

Planul minelor Carol si Mihai si al celor 2 ocne (sursa: calatoruldigital.ro) si sectiune (sursa Panoramio – Mihai Druga)

Rezulatele studiului meu + comentarii la ce se vorbeste pe alte bloguri

Se zice ca Salina are 14 camere si e adeseori criticata ca “doar cele 4 din jurul pilonului central sunt vizitabile”. In realitate 9 camere si cam 80% din volumul salinei e vizibil fara a sari gardurile de protectie. Destul pentru un turist obisnuit!

Vizitarea este restrictionata de faptul ca camerele 5, 7 si 14 nu au fost excavate pana la acelasi nivel cu restul, facand imposibila ocolirea celorlalti piloni, camera 11 e inchisa pentru ca s-a prabusit o bucata din tavan. Restul camerelor se infunda, sau nu e nimic amenajat care sa merite atentia turistilor.

Recent s-a deschis accesul in camerele 7 si 14. In camera 14 se observa multe cavitati in pereti, blocuri de sare care erau in pericol sa cada au fost date jos si probabil dupa cativa ani in care nu s-a mai prabusit nimic, s-a decis ca camera e sigura pentru turisti.

Unele surse spun ca ar avea 15 camere. Sectiunea din poza de mai sus arata inca o camera in zona estica, care in realitate nu exista. In salina, vizavi de lift se afla acest plan care arata ca camerele estice 8-9-10 ar fi legate intre ele si astfel ar 8 piloane in loc de 4. In realitate e doar un tunel de ~5 metri latime, vizibil din camera sanatoriului, care probabil se si infunda.

Eu am vrut sa desenez planul CORECT al salinei, as fi vrut sa vad TOT, inclusiv camerele 7, 8, si 14 (mai ales camera 8 care in cartea “Valea Prahovei” apare ca fiind mult mai lunga decat in planul meu. Imi pare rau ca nu am sarit gardurile, din placerea de a respecta regula “accesul interzis, pericol de bla bla”.

Cine a vizitat salina inaine de 1994, il rog sa ma contacteze!
Vreau sa stiu cum arata atunci comparat cu acum, cate camere erau accesibile publicului, cele 2 lacuri existau sau au fost construite in perioada de inchidere 1994-1998 pentru drenaj?

Putul de intrare e pe camera vestica. pe camera estica (langa sanatoriu) mai e un put, unul dezafectat. De ce sunt 2 puturi: pentru ca deasupra minei Unirea, mai sunt 2 mine construite anterior Carol si Mihai, fiecare cu put propriu. Conform unei harti din cartea “Valea Prahovei” editata in anii 1980, exista un tunel ingust intre cele 2 mine, probabil pentru a face accesibila mina Carol dupa dezafectarea putului estic. Harta de pe Calatorul Digital de asemenea arata tunelul dintre mine.

La suprafata la 100 metri in spatele cladirii liftului curent se poate vedea un acoperis din tabla la 1-2 metri de sol, acela acopera putul liftului. De asemenea pe campul dintre cele 2 puturi se pot vedea 2 grupuri a cate 3 plansee de beton, ele acopera cele 2 ocne.

In 2013 in timp ce cautam mai multe informatii pentru a posta acest articol, am descoperit Calatorie spre centrul pamantului – Transalpinbike si existenta unui tunel de 3km lungime, care teoretic ofera access auto in Mina Unirea, iesirea find 1km mai spre sud, in incinta la Salina Noua. Cu alte cuvinte, din tunelul de access in exploatarea noii saline s-a facut o ramificatie care coboara in zig-zag pana la Mina Unirea. Tunelul nu e dechis publicului in mod normal. Acest video filmat de la intrarea in tunel pana in salina (puteti vedea cateva masini parcate in Mina Unirea adica au coborat cu masina 208 metri!).

Intr-adevar in 2008 am vazut personal o gaura in camera 9 in peretele estic, dar fiind intuneric am crezut ca e infundata si nu mi-a trecut prin gand ca ar comunica cu suprafata. Nu are legatura! Tunelul a fost construit dupa accidentul din 2011 si se afla in camera 8 pe peretele sudic.

Tunelul de acces auto construit in 2011

O poza similara cu asta am vazut-o eu in 2014 si nu intelegeam cum au ajuns masinile in salina

Camera 3 (cea unde se afla liftul) observati ca 3-4 felii de la baza nu au fost excavate pana la peretele nordic

Camera 14, deschisa recent publicului, observati multe cavitati in tavan.

Camera 11 (tavanul prabusit)
https://www.facebook.com/SalinaSlanic/photos/a.271099319634004.62585.195896633820940/1076686135741981/?type=3&theater

Nu intentionez sa umplu site-ul meu cu poze din salina, sunt destule poze pe internet. De exemplu albumul lui József Földi.

Stiri

In 2011 o defectiune la lift a blocat 50 copii in subteran pentru 1 ora (sursa: toate ziarele + acest blogger dorin.craiova-maxima.ro care considera salina riscanta). Eu zic vizitarea salinei e 100% sigura. Cutremurele afecteaza doar ce e la suprafata, iar o posibila surpare s-ar produce intai in mina Mihai, mai mare, mai aproape de suprafata si aflata fix sub raul Slanic.

Pe unicul put de acces, langa lift exista o scara de lemn care poate fi folosita in caz de urgenta. Dar nu e tocmai o cale de evacuare deoarece putini oameni pot urca pe jos echivalentul unui bloc de 70 etaje! A inceput constructia unei a 2-a cai de acces, un tunel auto care leaga mina Unirea de Salina Noua

Daca va intrebati de ce se mai foloseste liftul antic cand exista tunel auto: liftul e inca cea mai rapida cale de access. Cat v-ar lua sa mergeti 3km prin tunel?

Tunelul auto a permis utilizarea salinei pentru diverse evenimente inaccesibile anterior, precum concursul cu 300 biciclete desfasurat pentru prima data pe 24 Februarie 2013, de asemenea MasterChef sezonul 2014 episodul 9 s-a desfasurat in salina (anunt oficial + video).

Pe 6 August 2014 roata pe care merge cablul liftului s-a rupt, cablul cazand de pe roata pe ax si astfel liftul cazand in gol 1 metru. Sursa: toate ziarele, de exemplu stirile PRO TV). Turistii aflati in salina au fost evacuati prin tunelul auto cu cateva microbuze. Salina fara lift a fost inchisa, iar undeva prin 2015 s-a redeschis, accesul se face cu microbuze prin tunelul auto. Drumul cu microbuzul dureaza 15 minute in loc de 2 minute ca cu liftul, se sta la coada cate 1-2 ore si polueaza salina careia i se face reclama ca are cel mai curat aer din Romania sau chiar de pe planeta.

Pe 24 Noiembrie 2015 salina a fost inchisa din nou dupa incendiul de la Colectiv, pentru ca nu avea autorizatie ISU, si redeschisa pe 24 Februarie 2016.

In 2016 liftul e inca nefunctional.

Mistere de rezolvat

Conform planului din 1938, exista tunele de legatura intre minele Carol si Mihai si cele 2 ocne, dar cum ocnele sunt la adancimi diferite, cum se face accesul (cum se facea, este posibil ca in prezent ocnele sa fie inundate si inaccessibile).

Cum arata mina Carol? Daca din mina Mihai se gasesc cateva poze cautand pe google “aeromodelism Slanic”, din mina Carol nu se gaseste nimic. Fiind cea mai mare, de ce nu se fac concursurile de aeromodelism acolo? Probabil pentru ca e facuta cu ciocanul si nu cu masini de taiat sare, astfel podeaua nu e plana.

Cum s-au alungit puturile de extractie cand exploatarea progresa cu cate o felie de 2.2 metri? Fiindca lifturile sunt legate intre ele cu un singur cablu, trebuia schimbat cablul cu fiecare felie?

Cand s-a inchis putul de extractie estic (cel cu abur)? A fost vreodata folosit pentru accesul turistilor? Domnul de la lift mi-a zis ca putul nu mai merge din era exploatarii (1943-1970), dar bunicii mei mi-au zis ca in anii 1970 au coborat “pe putul de langa sanatoriu”. Care-i adevarul?

In stanga intrarii normale in salina exista “tunelul de sare“, de care nu stiam cand am vizitat salina, iar cand am descoperit tunelul auto de 3 km, pentru moment am crezut ca ala e intrarea a 2-a in salina. As vrea sa stiu unde duce tunelul de sare de la suprafata (probabil se infunda) in acest caz… cand si in ce scop a fost construit? Update: un vizitator al site-ului mi-a zis in 2016 ca el explorase tunelul in 1998 si ducea la 2 puturi cu scari, se presupune ca si pe acolo se poate intra in salina, pentru inspectie, eventual cale de iesire in caz ca se defecta liftul.

9 comments

Skip to comment form

  1. Calea de acces auto, e o cale de iesire in caz de urgenta si a fost construita dupa incidentul cu blocarea liftului si a 50 de copii in mina. Asa ca nu e nici un mister. De ce era riscanta vizitarea? Exact pentru motivul pentru care s-a construit tunelul de evacuate de urgenta. In mod normal existau 2 lifturi, dar unul a fost blocat atunci cand apele au navalit pe putul liftului si au inundat mina. Ulterior a fost inchisa mai multi ani si chiar se dorea abandonatea ei. Ulterior s-a gasit o solutie, putul a fost camasuit cu beton, la fel si albia raului si a ramas o singura cale de acces, un singur lift.

    1. Wow! Deja am un comment… am pagina publica de doar 3 ore.
      Inca nu-mi vine sa cred ca in Romania poti construi un tunel de 3 km in maxim 1 an si jumatate. Credeam ca putul de evacuare la care referi la blogul tau va fi PUT adica VERTICAL. Tot nu inteleg, cand a fost blocat putul estic? Pe blogul tau ai scris ca inundatiile au fost pe putul vestic (cel actual). Daca tu zici ca a fost blocat si cel estic la inundatiile din 1994-1998, si ca anterior erau ambele puturi in uz, ai putea sa-mi explici de ce nu exista gura putului, casa liftului, etc (la suprafata)?
      BTW, putul estic nici macar nu e la nivel cu podeaua camerei in care da, e cu 2.2 metri mai sus, nu cred ca a fost folosit vreodata pentru accesul turistilor.

  2. “In toamna anului 1994 complexul minier devine impracticabil, umare a fenomenului natural de dizolvare a sarii sub actiunea apelor freatice si pluviale, care dreneaza pe Putul 23 august si inunda mina Unirea.”

    Nu stiu exact care e acest put? Poate tu stii mai multe.

    “Debitele apelor scapate pe put, de agresivitate catastrofica, creaza caverne imense incat specialistii veniti pentru evaluarea dezastrului pleaza pentru inchidere obiectivului. Ideea salvatoare apartine cercetatorului Scrob Eugen de la ISPH Bucuresti …”

    Am citat dintr-un material de prezentare a obiectivului.

    1. Exact… putul vestic (23 August) a fost afectat de inundatii, iar cel estic era abandonat de mai mult timp.
      Eu NU cred ca salina a functionat vreodata ca muzeu cu ambele puturi cum zici tu “Un al doilea put s-a prabusit si este inutilizabil ca urmare a scaparii apelor pluviale pe put”, “Dupa aproape 10 ani in care salina a functionat doar cu un put de acces”

  3. Nu cred ca sugerez ca mina a functionat in program turistic cu doua puturi de acces, ci doar ca era normal sa functioneze cu 2 puturi de acces. Cat de scapat apa pe put, chiar langa putul care nu e folosit, vezi ca a fost o scapare de apa chiar din tavanul minei. E vizibila cu ochiul liber, acum e prezentata ca ceva inedit, de fapt indica ca si dupa lucrarile de care am scris mai sus, exista un pericol. Bine ca apoi la baza, s-a pastrat asa, punandu-se cateva mici sculpturi in sare e doar un paleativ.
    Ca pericolul blocatii coliviei pe put a fost redus prin crearea unei galerii de evacuare de urgenta, e corect, dar nu e suficient. Exista in continuare riscuri si le-am enumerat.

    • dinu viorel on October 10, 2013 at 5:54 pm
    • Reply

    pot sa te ajut cu informatii despre mina…lucrez la o firma de alpinism utilitar si efectuam lucrari in mina.. mai exact curatam tavanul si trapezul minei.. te salut

    1. Tu cum de ai auns pe site-ul meu, ce ai cautat pe Google mai exact?
      Eu ma asteptam sa fiu vizitat de turisti care cauta pe net informatii despre salina, pe cand angazatii salinei nu au nevoie ce sa caute pe net.
      CE OCAZIE… ma bucur, ti-am dat add in messenger sa vorbim mai multe. Sau ai putea incepe prin a comenta modelul 3D pe care l-am facut, cat de corect e, in special in camerele unde turistii nu au acces. Ai ceva informatii despre tunele aditionale in zona sanatoriului?

  4. un subiect care iti da de gandit, felicitari oricum autorului

    • anonim on September 28, 2017 at 7:38 am
    • Reply

    am fost la slanic de 5 ori
    prima data de curiozitate ,baia baciului si munele verde
    de celelalte ori am fost in grup ,nu pot sa cred ca iti iau bani pentru tot inclusiv 18 lei intrarea in salina pentru un copil de 3 ani
    autobuzele aer conditionat nu cred ca au din fabrica
    baia baciului ,te duci la namol si caca pluteste
    numai prezinta siguranta se vede la un stalp daca asa il pot numi a cazut o bucata imensa de sus
    la intrarea unde te lasa microbuzul miroase foarte rau la petrol si se scurge din tavan
    tavanul nu prea mai este sigur
    de la vechiul lift vine un miros groznic toti ce treceau pe acolo isi puneau mana la nas
    lipseste un personal sa iti spuna cat ai voie sa stai acolo ma refer pentru sanatate.
    fetita mea a adormit se opreau oameni langa mine si dadeau cu parerea ca este bine alti ca este de rau
    daca intru intr-o salina vreau sa scrie macar undeva ca si timp cat este bine sa stai
    iar traseul cu microbuzul,gropi,umed,patinaj,si miros groznic de fum de masina

Leave a Reply

Your email address will not be published.