«

»

Sep 17

Geografia Romaniei

In 1998-2002, o vreme in care eram si la scoala, aveam o pasiune pentru geografie. Atat a Romaniei cat si a intregii planete. Am scris diferite lucrari in Word si Excel, din hobby propriu si nu pentru ca s-ar fi cerut referat la scoala sau etc. Totusi unii elevi mi-au apreciat lucrarile.

In 2006 cu ajutorul internetului, le-am verificat si corectat putin, in 2009 mi-am facut site, ocazie cu care am facut publice cateva din lucrari. Ulterior am mai adus doar modificari vizuale, ultima modificare fiind in 2017 datorita schimbarii adresei site-ului si pentru a le pune la download gratuit prin plugin Easy Digital Downloads care imi permite sa urmaresc numarul de download-uri, in loc de linkuri simple.

Impartirea administrativa a Romaniei – DOC, 10 pagini, 105 KB

Impartirea administrativa in judeteLista judetele Romaniei, lista oraselor si municipiilor cu anul infiintarii fiecaruia.

Sursa: orice harta, scris initial in 1998, imbunatatit in 2006 cu noile orase si anul infiintarii fiecarui oras.

Numarul de orase in Romania a crescut de la 236-237 in perioada 1968-1989 la 320 orase din care 103 municipii in 2006. Conform Legii 351/2001, populatia minima pentru a deveni oras era de 5.000 locuitori, iar pentru municipiu 25.000 locuitori, si totusi orase cu doar 12.000 locuitori au primit rang de municipiu in 2003 (exemplu Beius). Legea a fost modificata in 2007, ridicand populatia minima la 10.000 pentru oras si 40.000 pentru municipiu iar de atunci nu s-au mai infiintat noi orase sau municipii. Daca legea s-ar aplica localitatilor existente, jumatate din municipii ar deveni orase iar jumatate din orase ar deveni comune.

Impartirea administrativa in regiuni si raioane – DOC, 8 pagini, 82 KB

Impartirea administrativa in regiuni si raioaneLista regiunilor si raioanelor, oraselor, populatia regiunilor Romaniei din perioada 1952-1968.

Sursa: harti vechi, scris in 2000.

 

 

Impartirea administrativa interbelica – DOC, 11 pagini, 167 KB

Impartirea administrativa interbelicaLista judetelor din Romania Mare, municipiilor, oraselor si plasilor, cu populatia fiecaruia la recensamantul din 1930.

Sursa: romaniainterbelica.memoria.ro, scris in 2006 si abandonat datorita erorilor si paginilor innaccessibile de la site-ul sursa, mi-am adus aminte de el in 2015, l-am terminat si publicat pe site.

 

Geografia Romaniei – DOC, 23 pagini, 192 KB

Geografia RomanieiLista formelor de relief, campii, dealuri, podisuri, munti, incluzand orasele si varfurile aflate pe ele, lista de pasuri si trecatori, reteaua hidografica (lista raurilor, 435 rauri incluse) sub forma de arbore si cu localitatile de pe ele, lista lacurilor.

Sursa: harta fizica (Editura Didactica si Petagogica – R.A. Bucureşti 1993) pe care o aveam atarnata de perete (harta similara cu cea din poza de mai jos), compus in 1999-2000, imbunatatit 2006.

In ultimii ani Wikipedia s-a dezvoltat si are o lista cu cateva mii de rauri, incluzand localitatile traversate, similar cu ce am scris eu (nu uitati ca la vremea cand le-am scris, Wikipedia nu exista), plus altitudinea la izvor si la varsare, coordonate, etc. Are cineva DESTUL TIMP sa copieze din Wikipedia si rescrie toate raurile sub forma de arbore in Word sau Excel?

 

Drumuri in Romania – DOC, 6 pagini, 72 KB

Drumuri in RomaniaLista autostrazilor, drumurilor europene si nationale din Romania, tara are 5 autostrazi in plan si 132 drumuri nationale.

Sursa: diverse harti care afiseaza numerele drumurilor, scris in 1999, imbunatatit 2006. Corectat in 2011 multumita lui Nutzu si comment-ul lasat de el.

 

 

Cai ferate in Romania – DOC, 6 pagini, 74 KB

Cai ferate in RomaniaLista liniilor CFR din Romania, cu numerele lor, magistrale, incluzand liniile inchise si desfiintate, si liniile cu ecartament ingust.

Sursa: mersul trenurilor, scris in 1999, imbunatatit 2006.

 

 

Cai ferate cu statii – DOC, 52 pagini, 348 KB

Cai ferate in Romania cu statiiLista liniilor CFR din Romania, cu toate statiile si pozitia indicata in kilometri, plus lista statiilor si indicat liniile pe care apare, de fapt e lista asa cum apare in Mersul Trenurilor. Sper sa fie util railway-fanilor. Pentru ca mi-a luat zeci de ore sa le scriu, acesta fisier nu va fi gratuit.

Sursa: mersul trenurilor, scris in 2000-2001. Imbunatatit in 2013 si incluzand liniile desfiintate inainte de 1997, multumita anonimului care mi-a zis de http://tren.transira.ro/Arhiva/ – mersul trenurilor vechi.

Populatia judetelor si oraselor – XLS, 214 KB

Populatia judetelor si oraselor2 tabele care permit sortarea in ordine alfabetica, pe judete, in ordinea anului infiintarii, dupa populatia la oricare din recensamantele 1912, 1930, 1941, 1948, 1956, 1966, 1977, 1992, 2002, 2011, sau in functie de rata de crestere a populatiei a fiecarui judet si oras.

Sursa: Wikipedia, compus in 2006 cu cele 236-237 orase din perioada 1968-1989. Actualizat in 2015 cu recensantul 2011 si cu orasele infiintate dupa 1989, imbunatatit prin indicarea anului infiintarii fiecarui oras, ceea ce face inutil fisierul anterior “Impartirea administrativa.doc”.

Observati cresterea rapida a anumitor orase in perioada comunista. De exemplu in 1930 Baia Mare era mai mic decat Sighetu Marmatiei, iar Suceava mai mic decat Radauti. Regimul comunist a reorganizat Romania in regiuni si raioane in 1952 si a dezvoltat masiv “orasele regionale”. Regiumul Ceausescu a reorganizat Romania in judete in 1968 si a ales ca resedinţa un oras amplasat cat mai central pe teritoriul judetului, nu neaparat orasul cel mai mare, o noua serie de orase au intrat intr-o dezvoltare rapida. De exemplu Suceava a crescut cu 1131% iar Radauti cu 214% intre 1948 si 1992. Recordul e detinut de Hunedoara, 1159% între 1948 şi 1992, din care 984% intre 1948 si 1966, in 1966 era de 2.6 ori mai mare ca Deva (ambele fiind orase regionale, in ciuda faptului ca Deva era resedinta regiunii), dar ulterior populatia Devei s-a triplat iar in 1992 ajuns aproape la populatia Hunedoarei. Miercurea Ciuc si Slobozia de asemenea nu erau cele mai mari orase din judetul la care au primit resedinta in 1968. In prezent mai exista doar 2 orase resedinta care nu sunt pe primul loc ca populatie in judet: Deva si Vaslui.

Altele

In primii ani am mai facut si alte lucrari dar nu sunt asa utile ca sa merite mentinute si publicate, de exemplu o lucrare a fost un tabel cu trenurile, distanta parcursa si viteza medie. O lucrare INUTILA pentru ca mersul trenurilor se schimba in fiecare an.

Nota: fisierele sunt destinate vizualizarii in Microsoft Word si Excel, ele pot sa nu apara corect in Google Docs. Le-am optimizat pentru vizualizare pe ecran si nu pentru a fi printate, in 2015 le-am re-editat, scotand culorile de fundal ale textului, ceea ce ar usura printarea.

2 comments

2 pings

  1. Radu

    FELICITARI ! 🙂

  2. nutzu

    buna seara! am citit cele postate de dumneavoastra si am ramas placut impresionat.Eu sunt student al Facultatii de Geografie din cadrul UAIC Iasi, sectia PLANIFICARE TERITORIALA iar cele prezentate de dvs sunt un adevarat nestemat in ceea ce priveste strategiile de amenajare a teritoriului si in special de “urban planning”. Am citit totodata si documentul in care ati realizat si o lista a drumurilor nationale din Ro, identificand si nodurile de comunicatii,clasificate mai apoi.Este un produs viabil insa tin sa fac cu permisiunea dvs unele mici “retusuri” acestuia. 1.DN 28 A se ramifica de la Motca(jud. Iasi in directia Pascani- Tg.Frumos) 2.DN 24 C cu ramificatie din DN 24 se continua numai pana la Radauti-Prut judetul Botosani, prin Darabani trecand DN 29A de la Suceava-Dorohoi ambele drumuri intersectandu-se la Radauti-Prut care este si punct de trecere a frontierei. 3.DN 29 F oricat ar parea de penibil isi are km 0 pe o ulita din satul Vorniceni comuna omonima din jud. Botosani si leaga Vorniceniul de comuna Cristinesti din Botosani fiind practic un fost drum judetean trecut la CNADNR in speranta ca ” de la centru” vor veni bani pentru asfaltarea lui( mentionez ca pe mari portiuni este de pamant si avand cratere de decor) neavand nicidecum punct de plecare din Dorohoi, drumul de la Dorohoi la vama Racovat fiind DJ 291 C prin Pomarla. Fac aceste mentiuni ptr ca sunt neaos botosanean si cunosc bine peticele de pamant si asfalt care sunt drumuri nationale in Nordul asta uitat de lume. Totodata mentionez ca DN 24 C de la Manoleasa pana la Radauti-Prut are portiuni in care nu poate fi deosebit de o ulita desfundata fiind detinatorul tristului apelativ de “singurul drum national de pamant”, in ciuda faptului ca e un drum strategic ce leaga Iasul de vama cu Rep. Moldova de la Stanca-Stefanesti si mai departe cu cea de la Radauti-PRUT.Va multumesc daca imi acceptati aceste mici retusuri. o seara frumoasa si un an nou de 2011 ori mai bun decat cel trecut

  1. Despre mine - biografia lui Teoalida | Site-ul lui Teoalida

    […] Geografia Romaniei […]

  2. Despre mine | Site-ul lui Teoalida

    […] Geografia Romaniei […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>